Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Manželka měla v Orlové babičku. Pokud žila, zapsal jsem si tato její přísloví:

1. Obienzky pod něcky a glupy mo radosť. - 2. Kurfa kurfě řiť něurfě. - 3. Za glupym se krajic chleba kula. - 4. Zaši dzurke pokal mala, mama Zoše nakazala. - 5. Gdě kuchařek šest, tam nimo co jesť. - 6. Něposluchal ojca, matky - bendě posluchat psi skure. - 7. Čeho se nanajiš, toho se nanaližeš. - 8. Lacne maso psi žeru. - 9. Pan kazal psovi i pes ocasovi. A pes sobě lěgnul a ocasem něgnul.

10. Přišla jsem jenom soli pojčat. - 11. Klepal galaty. - 12. Šel sto šesť.

Zde jsou české ekvivalenty:

1. Obienzky pod něcky a glupy mo radosť. = Sliby se slibují, blázni se radují. - 2. Kurfa kurfě řiť něurvě. = Vrána vráně oko nevyklove. - 3 Za glupym se krajic chleba kula. = Čím hloupější sedlák, tím větší brambory nebo Hloupý má štěstí. 4. Zaši dzurke pokal mala, mama Zoše nakazala. Zde jsem český ekvivalent nenašel. Smysl je: Oprav to hned, nečekej, až se to zhorší, řeš to zavčas.

5. Gdě kuchařek šest, tam nimo co jesť. ́Ševcova žena chodí bosá.- 6. Něposluchal ojca, matky - bendě posluchat psi skure. Ekvivalent jsem nenšel.- 7. Čeho se nanajiš, toho se nanaližeš. Ekvivalent jsem nenašel. - 8. Lacne maso psi žeru. - 9. Pan kazal psovi i pes ocasovi. A pes sobě lěgnul a ocasem něgnul. = Poruč a udělej sám. 10. Přišla jsem jenom soli pojčat. ́Jsem tady jen na skosk. - 11. Klepal galaty. = Měl strach. - 12. Šel sto šesť. = Hopsal.

Jako prémii přidám anekdotu ze stejné oblasti: Matka šije dceři šaty na dětský karneval. Jsou z fajneho štofu (z krásné látky), bohatě zdobené. Sousedka je obdivuje a říká: „Ja matka, ta vaša dcera bendě zařiť.“ - „Co?! Za princeznu bendě!“

0 0
možnosti

Děkuji za obsáhlý příspěvek a další várku "powiedzyń". Jistě se neurazíte, když napíšu, že je opravdu poznat, že nejste "rodilý mluvčí", :-) nemyslím to zle. Je vidět, že pro zapsání "po našymu" (nikoli "po našemu", v tom se často chybuje:-)) se česká transkripce absolutně nehodí, je to prostě nářečí blízké polštině, co do přízvuku a výslovnosti některých hlásek rozhodně. Zápisem v češtině se z toho stává jakási českomoravskoostravština, nebo jak bych to nazval. A ta "kurfa" ;-D * nebojte se to napsat natvrdo, jak to má být, vidíte, že s dvojitým vé mi to v pohodě prošlo.;-D

Ještě jednou děkuji a zdravím!

0 0
možnosti
Foto

Šlonzáčtina je super mluva. Ač jsem Slezan, tak když jsem přijel poprvé pracovně do Třineckých železáren, tak jsem vrátnému téměř nerozuměl. Ale zase, když přijedu do Čech, a řeknu rožni, že není vidět, tak nerozumí nikdo mě.

0 0
možnosti

Souhlasím. Na druhou stranu se traduje, že když se šlonzák vydá do Waršavy a spustí na ně po našymu, setká se rovněž s hlubokým nepochopením. Faktem je, že ve Wroclavi a u Baltu jsme provedli podobný experiment a výsledek tu předchozí větu spíš potvrzuje.:-)

0 0
možnosti

Ten briliant těšínské lidové moudrosti nemá chybu.R^;-D

1 0
možnosti

Omlouvam se ma byt (+).

0 0
možnosti

J19i94r26i 87T46i61c58h29y

8. 4. 2022 16:55

Moji predkove mluvili doma po nasem, ale pak presli na spisovnou cestinu. Co se slezske narodnosti tyka, v Polsku neni uznavana, pokud se nemylim, slezstina je povazovana za dialekt. Podobne u nas. Kdyby se v minulosti nasel nejaky slonzacky Stur, vytvoril spisovny slezsky jazyk a zacal hlasat slezskou narodnost, tak bychom mozna meli slezsky narod - ale jen u nas, u Polaku pravdepodobne ne.

0 0
možnosti

jo, tak zvaní szkoprtocy, počeštění Poláci. Já jsem se tomu zatím vyhnul,

ale kdoví..... ještě jsem neumřel. jestli mi Babiš přidá na důchodu, kdo ví....

Fiala už nestačí.;-)

0 0
možnosti

Díky, etnograficky zajímavé. Takže co Slezan, to vlastně Polák, který omylem uvázl v Československu. A s těmi Židy, na ty nadávaly všechny národy resp. kdekdo v 19.století, když čtete příslušnou literaturu, třeba Dostojevského. Podle něj, co Žid, to lichvář.

0 0
možnosti

Jo, co Slezan, to Polák. Z Vás by měli v Polsku radost;-D. ale tak jednoduché to rozhodně není. Děkuji za přečtení.

0 0
možnosti
  • Počet článků 42
  • Celková karma 25,53
  • Průměrná čtenost 1479x
Tak nějak tuším, že svět není jen černý nebo bílý.

Slezský patriot.

Seznam rubrik