Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Můj soukromý den boje proti kouření.

Kouření je zlo, pomalá sebevražda, ohrožování okolí, závislost a projev slabosti, házení peněz do hajz..... záchodové mísy.

Proč teda lidé začínají kouřit? Jak prohlásili pánové Š+G, "ke správnému mladému muži patří cigareta jako k velbloudovi hrby". Puberťáci a puberťačky všech ras, národů a vyznání se chápou cigaret, aby už konečně světu ukázali, že dospěli a je nutno brát je vážně. Prakticky od samého počátku své kuřácké kariéry neopomenou poznamenávat, že by v podstatě mohli kdykoli přestat. Kdyby chtěli. Když už pak s postupujícím věkem (a přibývajícím rozumem) přestat chtějí, moc to nejde, protože nikotin se odmítá lehce vzdát a tělo ho potřebuje.

Napadlo mě, že člověk kouří proto, aby velkou část života se svou závislostí více či méně úspěšně bojoval. Je to boj těžký, neúprosný a nesmiřitelný, zákopy jsou plné nedopalků, nad bojištěm se převaluje cigaretový kouř, vzduch protínají exploze ranního kašle. Nutno přiznat, že závislost má prakticky od počátku celkem jasně navrch. Je dobře opevněna a zakopána a ze svých pozic podniká zákeřné výpady typu "jedna mě nezabije", "dneska dojedu krabku a od zítřka klidně skončím", "dyť v práci hulí všichni, tak proč to řešit" nebo "kouřili a umřeli, nekouřili a umřeli taky".

Jedinou účinnou zbraní, která může závislost srazit do kolen je SÍLA VŮLE. Soustředěný útok SÍLY VŮLE, posílený na křídlech podporou okolí, docházením do terapeutické skupiny, popř. zdražením cigaret, může boj rozhodnout. Ovšem pozor! Závislost se jen tak nedá! Odpoutá se od linie fronty, zaujme obranné pozice a tu a tam povystrčí ze zákopu hlavu k průzkumu a zjišťuje a zkouší, jestli by se eventuelně nedal průběh boje zvrátit - to když se abstinující bojovník ocitne v hospodě mezi kuřáky (vlastně dnes už v soukromém klubu), vzpomene si na některý z kuřáckých rituálů nebo mu prostě z ničeho nic někde zavoní tabáček...

I já jsem podstoupil svůj boj se závislostí. Kouřit jsem začal v osmnácti, během vojny jsem své vášni ještě víc popustil uzdu a postupem let se dostavily výsledky - krásně žlutohnědé prsty, dech voňavý jako spáleniště po fabrice na dehet a každodenní ranní kašel, v mých končinách zvaný "hornický smích". Samozřejmě se dostavil i průvan v peněžence.

No nic, řekl jsem si. Omezíš kouření (což nebude problém) na takových, řekněme, pět cigaret denně. Moje závislost ovšem hrubě nesouhlasila. Tohleto předsevzetíčko vyřídila bez větších problémů během čtrnácti dnů. Začal jsem chápat, že jde do tuhého a přistoupil k metodě postupného útoku - tedy zítra dvacet cigaret, pak devatenáct, další den osmnáct, To pude!

Nešlo. Závislost mě vylákala do nastražené pasti a po deseti dnech s pomocí malého, absolutně bezvýznamného pseudoproblémku mě drtivou ztečí převálcovala a pro jistotu dostala na třicet denně. No, měl jsem problém.

Zlomovým strategickým rozhodnutím v mé kampani proti závislosti bylo využít moderní techniku. Objednal jsem se proto k terapeutickému zákroku, který spočíval ve

a) vykouření poslední cigarety

b) předání nedopalku a poplivaného papírového kapesníku terapeutce

c) napojení na nějaký přístroj, který cosi vyzařuje

d) setrvání na tomto přístroji asi půl hodiny

e) předání  1 000,- Kč  terapeutce.

Nakonec se ta paní se mnou rozloučila slovy: "No, teď už je to na vás" a.... začal jsem trpět. Ne, neměl jsem horečky, zimnice, třesy, mdloby, sucho v ústech, vlhko po celém těle a já nevím co ještě. Měl jsem jen příšernou, obrovskou, spalující, nezahnatelnou a téměř nepřekonatelnou chuť na cigaretu. Závislost si totiž uvědomila, že je zle, zařinčela zbraněmi a vyrazila do útoku.... Alespoň jednou si ještě potáhnout, nechat kouř plynout do plic a labužnicky, pomalu, s přivřenýma očima jej vyfouknout.... ještě alespoň jednou, jedinkrát... a pak už toho fakt nechám, fakt přestanu...

Zkrátím to. Od té doby uplynulo šest let. Už šest let jsem neměl cigaretu, už šest let jsem si nedal práska.

Stal se ze mne nekuřák. Odborník by asi namítnul, že správně to má znít "momentálně abstinující nikotinista", ale co. Já si označení nekuřák přece zasloužím! Vybojoval jsem svou bitvu se závislostí, zahnal jsem ji do kouta, srazil do kolen, zašlapal do země, veřejně ji zostudil, potupil, zesměšnil a pohaněl, tak jaká momentální abstinence! Já si teď dokonce můžu dovolit dívat se pohrdavě na ty, co nemají SILNOU VŮLI, co se nejsou schopni odhodlat k vítězné bitvě, co si vymýšlejí desítky a stovky důvodů, proč musí kouřit, co vyhazujou peníze za tabák, co se po vyhnání z hospod uchylují do různých zákoutí, aby se mohli devastovat kouřením.

Já to ale nedělám a nikdy neudělám. Já jim totiž rozumím. A přeji jim, aby i oni jednou mohli mít svůj soukromý den boje proti kouření. Ten můj připadá na 19. září.

Autor: Jaroslav Bulava | sobota 16.9.2017 19:26 | karma článku: 18,98 | přečteno: 749x
  • Další články autora

Jaroslav Bulava

Opět rak

Dovolím si opět se vypsat ze svého pokračujícího souboje s rakovinou a předložit pár zážitků a zkušeností z léčby..

8.3.2024 v 21:33 | Karma: 25,53 | Přečteno: 540x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Bulava

Máš nádor? Jeden? A není to málo? Tak tu máš druhý!

První návštěva v onkologické ambulanci proběhla, jak se kdysi psávalo "v přátelské atmosféře". Paní doktorka byla příjemná a milá, vše mi vysvětlila, nastínila další postup a léčbu. Chemoterapie a bioléčba.

30.11.2023 v 12:45 | Karma: 29,35 | Přečteno: 968x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Bulava

Máte raka......

Černočerná tma se začíná rozjasňovat, jakoby z dálky slyším: ,, Pane Bulava, probuďte se, už to máte za sebou!" Trvá mi pár vteřin, než si uvědomím kde jsem a co se děje. Jsem v nemocnici a byl mi vyoperován zhoubný nádor.

29.11.2023 v 16:29 | Karma: 26,34 | Přečteno: 773x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Bulava

Nekorektní klenoty lidové moudrosti Těšínského Slezska.

Naši slezští předkové nám zanechali množství přísloví, úsloví a pořekadel, která jsou pro většinu Čechů neznámá, nesrozumitelná a tak nekorektní, že se z toho zdejší automatický hlídač korektnosti asi uvaří.

8.4.2022 v 14:45 | Karma: 23,45 | Přečteno: 821x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Bulava

Herojam u klávesnice slava aneb blogeři a diskutéři, sejdeme se v zákopech?

V souvislosti s ruskou agresí vůči Ukrajině žasnu, jaký mají Češi, Moravané a Slezané bojový potenciál. To, že je v tomto státě přehršel analytiků, politologů a stratégů se dalo tušit, ale těch válečníků?

15.3.2022 v 19:15 | Karma: 35,20 | Přečteno: 1069x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Bulava

Jak udělat řezané pivo

Asi se vám to někdy stalo. Poručili jste si v hospodě "řezané" a se zájmem očekávali, co vlastně přinese. Řezané nebo polotmavé?

28.9.2021 v 21:19 | Karma: 21,05 | Přečteno: 5171x | Diskuse| Kultura

Jaroslav Bulava

U Zdenečků doma

K napsání tohoto blogu mne inspirovala břitká, umně vyargumentovaná satira kolegy Hornera, který s literární bravurou (sobě vlastní) a skvěle vypointovaným poselstvím popsal, jak to vypadá u Lhotských doma...

25.9.2021 v 16:17 | Karma: 24,02 | Přečteno: 615x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Bulava

Pravda o Ondrášovi - pánovi Lysé Hory.

Dne 13.10. 1680 se janovickému fojtovi Ondřeji Fucimanovi a jeho ženě Dorotě narodil syn Ondřej. Proslul jako legendární zbojník, "pán Lysé Hory a ochránce chudých". Jeho věhlas byl srovnatelný s Jánošíkem.

20.3.2021 v 17:53 | Karma: 24,48 | Přečteno: 663x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Bulava

Svět je tak krásný, když je černobílý.....

Je jen černá a bílá. Dobro a zlo. Pravda a lež. Láska a nenávist. Ano a ne. My a oni.... Absolutně nic mezi tím. Velmi rád čtu diskuse pod blogy nebo články v médiích a fakt se u toho kolikrát velmi dobře bavím.

13.3.2021 v 17:50 | Karma: 20,60 | Přečteno: 453x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Bulava

Jak to jen ti Tchajwanci dělají?

Zařekl jsem se sice, že o covidu psát nebudu, ale tohle mi nedá. Podívali jste se někdy v poslední době, jaké výsledky má v boji s covidem Tchaj-wan? Ne? Tak to se podívejte, stojí to za to.

11.2.2021 v 20:17 | Karma: 20,77 | Přečteno: 803x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Bulava

Tohle není švejkování!

Češi o sobě rádi tvrdí, že jsou mistři ve švejkování. Mnoho Čechů považuje ostentativní ignorování např. rouškových nařízení nebo hygienických doporučení za švejkování. Nic není vzdálenější pravdě.

5.12.2020 v 14:47 | Karma: 26,86 | Přečteno: 896x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Bulava

Chvála žvanění

Když nadejde krize, někteří lidé konají. Jiní se podřídí tzv. obecnému prospěchu. Další se krizi postaví utužením disciplíny a pořádku. Mnozí jsou schopni problém analyzovat a navrhnout řešení. A pak tu jsou žvanilové....

27.10.2020 v 16:28 | Karma: 17,56 | Přečteno: 421x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Bulava

Chvála pokrytectví.

Jsem pokrytec. A jsem v tom celkem dobrý. Pokrytectví je pro mne zábavou, koníčkem, posedlostí, náplní i smyslem života, životní potřebou i nutností. Jsem entuziasta pokrytectví a nepochybně i osoba na pokrytectví závislá .

23.9.2020 v 9:12 | Karma: 14,94 | Přečteno: 315x | Diskuse| Osobní

Jaroslav Bulava

O slezských symbolech.

My Slezané to nemáme jednoduché. S jazykem, s historií, s národnostním složením nebo s hymnou. S vlajkami, znaky či barvami to je překvapivě stejné. Koneckonců "nejasno" v tom má například i kolega David Gruber.

8.7.2020 v 18:01 | Karma: 20,38 | Přečteno: 1326x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Bulava

Na mém bezcenném bílém životě nemůže záležet aneb Zpověď rasisty a nácka.

Události posledních měsíců a hlavně Zdendovy blogy nastavily nemilosrdné zrcadlo mým dosavadním postojům, názorům a ideálům.

1.7.2020 v 20:44 | Karma: 44,73 | Přečteno: 2637x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Bulava

My nejsme šáden spassenschaft! Dejte zurrück, co ste nám vyfoukli!!

Nález prvních, snad česky psaných novin "Mladej šlang heute" z roku 1720 přináší nový pohled na počátky českého národního obrození a zrození ideje obnovení české státnosti.

15.5.2020 v 14:40 | Karma: 19,11 | Přečteno: 926x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Bulava

Emil Karewicz

V atmosféře, ve které se svět nachází, tak trochu zapadla zpráva o smrti polského herce, známého i v Česku - Emila Karewicze. Jednu z jeho rolí zná snad každý -SS-Sturmbannführer Hermann Brunner ze seriálu o Hansi Klossovi.

19.3.2020 v 7:33 | Karma: 14,38 | Přečteno: 329x | Diskuse| Kultura

Jaroslav Bulava

Kdo je hrdina?

Před nedávnou dobou padlo v Afgánistánu několik českých vojáků. Premiérem byli označeni za hrdiny, proběhly diskuse o tom, zda hrdinové byli či nebyli.

11.12.2019 v 17:38 | Karma: 28,10 | Přečteno: 777x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Bulava

Co jsou vlastně Sudety?

Pokud se zeptáte obyvatele České republiky, nejspíše by vám odpověděl, že Sudety jsou česko-německé pohraničí, před válkou osídlené Německou menšinou. Po válce byli Němci ze Sudet „odsunuti“.

26.6.2019 v 12:33 | Karma: 28,09 | Přečteno: 7318x | Diskuse| Společnost

Jaroslav Bulava

Třeba taková služba ve Wehrmachtu. Část druhá -Šlonzáci

Pokračování blogu o tom, jak se mohli občané Republiky československé ocitnout ve Wehrmachtu a co to byla Deutsche Volksliste.

23.6.2019 v 20:48 | Karma: 28,20 | Přečteno: 1784x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 42
  • Celková karma 25,53
  • Průměrná čtenost 1479x
Tak nějak tuším, že svět není jen černý nebo bílý.

Slezský patriot.

Seznam rubrik